rawert

rawert

rawert

rawert

  • ۰
  • ۰

به دست آوردن نمره ۲۰ و یا کسب درصد ۱۰۰ در آزمون های آزمایشی همیشه برای ما خوشایند هست. اما اگر این نمره ۲۰ و این درصد ۱۰۰ برای درسی مثل عربی باشه، رنگ و بوی دیگه ای داره. اگر بخوام دقیق تر مزه این موفقیت رو برای تو شبیه سازی کنم میتونم اون رو مثل نوشیدن یک لیوان شربت آبلیمو با تکه های یخ در گرمای ظهر مرداد ماه تجسم کنم و یا شاید ته دیگی که روش قرمه سبزی ریختی و در حال شمارش معکوس برای بلیعدنش هستی. میخوام بگم این موفقیت واقعا متفاوت هست و میتونه به تنهایی تو رو به رشته ای که دوست داری بیش از پیش نزدیک کنه.

درس عربی هم مثل مابقی عمومی ها ۲۵ تست در کنکور سراسری سهم داره. اگر تصمیم داشته باشی که سوالات رو به ترتیب دفترچه پاسخ بدی باید بعد از ۱۸ دقیقه کلنجار رفتن با سعدی و حافظ و فردوسی، خودت رو سرحال به عربی برسونی. درسی جذاب و در عین حال ترسناک برای بعضی از رفقای کنکوری. اما به نظر تو این ترس از کجا میاد؟ اصلا چه اتفاقی افتاده که وقتی صحبتی از درس عربی میشه تمام چهار ستون فقرات ما میلرزه. مطمئنن یکی از اصلی ترین دلایل این اتفاق نبود یک تدریس و اصول صحیح آموزش در مدارس کشور هست، ولی از اون جایی که ما نمیتونیم تصمیمی در این مورد اتخاذ کنیم، بهتره تمام سعی خودمون رو در این جهت به کار بگیریم که بتونیم به حداکثر موفقیت برسیم.

 

نترس
خیلی ساده و شاید مهم ترین رکنی که باید داشته باشی همین شجاعت و نترس بودن هست. تعجب نکن دوست من، اگر جلوی این ضعف رو از همون ابتدا نگیری روز به روز ترس تو از این درس بیشتر و بیشتر میشه و کار به جایی میرسه که بدترین تایم روزانه تو زمانی میشه که باید عربی بخونی. شاید الان کار از کار گذشته باشه و تو هم مثل خیلی دیگه از کنکوری ها میل به مطالعه عربی نداشته باشی. کاری که باید انجام بدی این هست که سعی کنی کم کم به این درس نزدیک بشی، با روزی ۱۵ دقیقه وقت گذاشتن شروع کنی و این ساعت رو افزایش بدی. ریشه اصلی عدم موفقیت در درس عربی و مابقی دروس در ضعف پایه ای ما موجود است. بنابراین کاری که باید انجام بدی این هست که از پایه شروع به مطالعه کنی، از ب بسم الله.

 

یدونه خوبش رو تهیه کن
داشتن یک منبع کمک آموزشی خوب تو رو از سردرگمی نجات میده و ما برای اینکه بتونیم مطالب کتاب درسی رو خیلی خوب یاد بگیریم. منبعی که از همه نظر کامل باشه و متن روانی برای تو داشته باشه. کتابی که بتونی به راحتی به وسیله اون قواعد عربی رو درک کنی. برای اینکه بتونی به تست های تمام مباحث عربی پاسخ بدی باید قواعد این درس رو خیلی خوب و دقیق یاد بگیری. درست فهمیدی قرار نیست قواعد عربی رو حفظ کنی، باید قواعد این درس رو خیلی خوب و دقیق یاد بگیری.

 

برنامه داشته باش
جدای از اینکه اوضاع تو در درس عربی به چه شکلی هست، بهت توصیه میکنم که برنامه ای منسجم برای مطالعه این درس داشته باشی. اگر در حال حاضر در مقاطع پایه در حال تحصیل هستی، سعی کن که میخ رو محکم بکوبی و کار رو به اما و اگر نکشی. از همین الان مطالب رو ریشه ای یاد بگیر و سعی کن که نقطه کوری برای سال کنکور باقی نمونه. اگر دوازدهمی هستی و باید در کنکور شرکت کنی بهت توصیه میکنم در ابتدای سال کار عربی رو یکسره کنی و اجازه ندی مباحثی که در اون احساس ضعف میکنی تا پاییز و زمستان همراه تو باشن. به راحتی میتونی با یک مطالعه خوب، طبق برنامه و با کیفیت تو سه ماه تابستون به یک عربی دان تبدیل بشی و از مطالعه و تست زدن برای این درس چموش نهایت لذت رو ببری.

اگر واقعا در این درس احساس ضعف میکنی بهتر هست که با یک برنامه خفن این درس رو ضربه فنی کنی. برای شروع کار بهتر هست که مطالعه عربی رو مثل زیست شناسی هر روز در برنامه خودت داشته باشی. نیازی هم نیست که زمان زیادی برای این کار اختصاص بدی، با روزی ۳۰ دقیقه مطالعه این درس میتونی به سطح معقولی برای عربی برسی. فقط کافیه که شروع کنی.

 

اصل مطلب
اصل مطلب برای همه دروس از جمله عربی این هست که یاد بگیری با هر تیپ تستی از این درس به چه شکلی برخورد کنی. اگر از دوستان خودت سوال بپرسی هنوز هم پیدا میکنی داوطلب هایی رو که برای پاسخ دادن به تست های ترجمه عربی، هم صورت سوالات و هم تک تک گزینه ها رو کلمه به کلمه میخونن و بعضا شاهد بودیم که معنی هم میکنن!!

این در حالی هست که برای پاسخ دادن به تست های ترجمه با نگاه کردن به بخش های کلیدی هر گزینه میتونی جواب درست رو به دست بیاری. این قضیه دقیقا مثل این هست که انتظار داشته باشی که دروسی مثل ریاضی و فیزیک رو تنها با روخوانی کردن درسنامه و یا جزوه دبیر به درصد بالا برسی.

بهترین و صد البته راحت ترین کاری که باید در قبال عربی انجام بدی این هست که الفبای اولیه این درس رو به خوبی یاد بگیری و سعی کنی قواعد مربوط به هر مبحث رو خوب بفهمی. به هیچ عنوان از عربی پایه دهم غافل نشو. اتفاقا اولین مباحثی که برای عربی شروع مطالعه میکنی باید مباحث همین عربی دهم باشه.

 

باید همش برای تو باشه
فقط کافیه اون عشق و علاقه ای که باید رو در خودت ایجاد کنی و این عشق و علاقه فقط زمانی در تو ایجاد میشه که بلد باشی این درس رو به چه شکلی بخونی و چطوری با هر تست از هر مبحث این درس برخورد کنی. در این صورت مطمئن باش که برای مطالعه عربی و طی کردن پله های ترقی برای رسیدن به درصد ۱۰۰ در این درس لحظه شماری خواهی کرد.

وقتی به سوال ۲۶ از دفترچه عمومی میرسی فقط ۲۰ دقیقه فرصت داری تا به ۸ سوال ترجمه، ۹ سوال درک مطلب و در انتها به ۸ سوال قواعد پاسخ بدی. اگر دقت کرده باشی، متوجه میشی که برای پاسخ دادن به تست های هر ۳ مبحث نیاز داری که قواعد عربی رو خیلی خوب بلد باشی. حتی برای ۸ تست ترجمه هم نیاز داری که قواعد عربی رو خیلی خوب یاد بگیری.

ازت میخوام که به هیچ عنوان مرز بندی برای یادگیری قواعد عربی در نظر نگیر، همه مباحث رو به یک چشم ببین. امکان داره که از یک مبحث به صورت مستقیم سوالی در کنکور طرح نشه، اما برای پاسخ دادن به تست های مابقی مباحث پیش نیاز باشه. در کنار تسلط صد در صدی به قواعد باید حداقل معنای تمام لغات عربی کتاب درسی رو به خاطر بسپاری و به طور کلی بتونی تمام متون عربی هر سه کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم رو به راحتی معنا کنی.

مقالات مرتبط:

روش خواندن شیمی برای کنکور

نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور سراسری

دین و زندگی را برای کنکور چگونه بخوانیم

منبع:irmohasel

  • ۹۸/۰۸/۲۱
  • iuytr weer

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی